תא שמע

חוג מקרא: "הנס במקרא". בהנחיית הרב ארי גליקין. ימי שני בשעה 19:00

חוג באנגלית. "יהודים ונוצרים". על ידי יפתח שפיר. יום רביעי 02 במרץ בשעה 20:00

—-

פורים

אנחנו מתחילים להיערך לפורים!! הכינו תחפושות!!

—-

מהתנועה המסורתית

בג"צ מקוואות

לפני כשבוע הכריע בית המשפט העליון כי על המדינה להפסיק את האפליה הנהוגה בהם כיום ולאפשר למתגיירים קונסרבטיבים ורפורמים לטבול במקוואות ציבוריים בכל רחבי הארץ. העתירה שהוגשה ע"י התנועה המסורתית והתנועה ליהדות מתקדמת וההחלטה שהתקבלה היא תקדימית ומצטרפת להחלטת הממשלה בעניין הכותל כצעד נוסף לחופש דת ולהיותה של מדינת ישראל מדינת כל העם היהודי. לסיקור התקשורתי לחצו כאן

—-

אזכרות השבת

אמו של יפתח שפיר

אמה של ליזה דיין

—-

הידעת?

תודה ליפתח שפיר על "הידעת?" של השבוע. אנו מעודדים את החברים לכתוב דברים מעניינים שתרצו לשתף עם כולם ונפרסם ב"המבשר". המכם מוזמנים לשלוח לרב ארי ravglikin@torat-hayyim.org.il

חידון טריביה

כמה רבנים יש על הירח?

תשובה: שלשה.

בין תוואי הנוף על הירח – עמקים, הרים, מכתשים, וכו' – יש שלשה מכתשים הנקראים על שם רבנים. Abenezra crater הקרוי על שמו של ר' אברהם אבן עזרא, ו Rabbi-Levi Crater הקרוי על שמו של רבי לוי בן גרשון ו- Zagut Crater הקרוי על שמו של ר' אברהם זכות.

ר' אברהם אבן עזרא (1089 – 1167) נולד ב Tudela בספרד, אך בחייו נדד הרבה – בצרפת, איטליה, אנגליה, וגם לארץ ישראל הגיע. הוא ידוע בעולם היהודי בזכות פירושיו למקרא (יש כמה גרסאות לפירושו), אך הוא עסק גם בתחומים אחרים – מתמטיקה, אסטרונומיה, אסטרולוגיה, דיקדוק, ופילוסופיה.
המכתש הקרוי על שמו נמצא באזור ההררי במרכז צידו הדרומי של הירח. הוא בקוטר 42 ק"מ, עומקו 3.7 ק"מ.

ר' לוי בן גרשון (רלב"ג, Gersonides בלטינית) חי בן השנים 1288-1344. הוא נולד ב- Bagnols בדרום צרפת אולם מעט ידוע על חייו. בעולם היהודי הוא ידוע בעיקר בשל פירושו לתנ"ך. אולם הוא היה גם פילוסוף בעל דעות נועזות, (פילוסופים יהודים אחרים בני תקופתו בעלי דעות דומות – הוחרמו. הוא לא). מתמטיקאי ואסטרונום (הוא נחשב ממציאו של מכשיר אסטרונומי חשוב הנקרא "מטה יעקב" (Jacob's Staff) למדידת מרחק זויתי בין כוכבים).
המכתש הקרוי על שמו נמצא בדרום מזרח הצד הגלוי של הירח,  הוא בקוטר 81 ק"מ, עומקו 3.5 קמ,

לרשימה אפשר להוסיף גם את אברהם זכות.
אברהם זכות (1452 – 1515) – נולד בסלמנקה בספרד, הוא היה מתמטיקאי ואסטרונום, ולימד באוניברסיטת סלמנקה עד גירוש ספרד. אחר כך הוא נמלט לפורטוגל, אולם גם משם נאלץ להמלט בעור שיניו לתוניס, ומשם לאיטליה, וגם לארץ ישראל הגיע, והוא נפטר בירושלים. עבודותיו החשובות הן בתחום האסטרונומיה, ופיתח סוג של אצטרולב. בעולם היהודי הוא ידוע בזכות "ספר יוחסין" שלו – שהוא למעשה חיבור היסטורי.
גם מכתש זגוט נמצא בחלקו הדרומי מזרחי של הצד הנראה של הירח – שכנו של מכתש רבי לוי. קוטרו 84 ק"מ ועומקו 3.2 ק"מ.

דילוג לתוכן