מקבלים את השבת ביחד

ביום שישי 25 בנובמבר החל משעה 15:30 מקבלים את השבת יחד תושבי שכונת "הרצליה הצעירה". שירים, משחקים וסיפורי שבת. לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר עם אריה פרידלר.

—–

בית מדרש תא שמע

בשנה השמינית ברצף אנו פותחים את שנת הלימודים של בית המדרש שלנו במקרא.

נפתח עם סידרה של 6 מפגשים בנושא "נשים ופמיניזם במקרא". מנחה: הרב ארי גליקין. ימי שני בשעה 19:15. מפגש ראשון ביום 19 בדצמבר.

—-

מהתנועה המסורתית

 

יהדות פתוחה כהלכה

נדמה השבוע ש"בחסות ההלכה" ניתן להשיב את מדינת ישראל עשרות שנים אחורה. ראשית היה זה הרב הראשי הספרדי של ירושלים, הראשון לציון הרב שלמה משה עמאר, שציין כי הקהילה הגאה היא "כת של תועבה". ולאחר מכן דבריהם של אלופים בדימוס ורבנים בהווה שציינו כי שירות נשים בצה"ל אינו ראוי. אנו מגנים בתוקף את דבריו של הרב עמאר ומצרים על כך שאדם הנושא במשרה ציבורית מפיץ בקלות וללא השלכות מסרים כה חריפים של שנאה. באשר לסוגיית שירות הנשים בצה"ל, קשה להאמין שזה נושא ששוב תופס כותרות במדינת ישראל בשנת 2016. אנחנו מזמינים אתכם לקרוא את התשובה ההלכתית של כנסת הרבנים של התנועה המסורתית בנושא זה.

—-

—-

אזכרות

אמה של הרייט גויטיין

אביה של שרן ויצמן

הרב מורדכי קפלן ז"ל

—–

קידוש

כולם מוזמנים לקידוש על ידי משפחת שדה לרגל יום הולדת/בת מצווה של איריס.

—–

הידעת?

השבת אנו זוכרים את הרב מרדכי קפלן ז"ל

הרב מרדכי קפלן  מייסד  זרם הרקונסטרוקטיבים ביהדות (התנועה המתחדשת) ואחד מהוגי הדעות הבולטים שבמאה הXX-. מרדכי מנחם קפלן נולד בליטא ב- 1881. בגיל צעיר היגר עם משפחתו לארצות הברית, נשלח לישיבות בניו יורק וזכה לחינוך מסורתי אך פתוח. את השכלתו הרבנית רכש בסמינר היהודי התאולוגי.(JTS),

קפלן קשר את גורלו עם המוסד הזה, שהפך למוסד המרכזי של היהדות הקונסרבטיבית בארצות הברית ונהיה לאחד מבכירי המורים בו, אולם בשלב מסוים החליט לעזוב את המוסד והקים בפילדלפיה את בית המדרש הרקונסטרקטיוניסטי שנהיה למרכזה הרוחני של התנועה החדשה.

הנהגת התנועה המסורתית והנהגת כנסת הרבנים בישראל, ועמם חברי התנועה המסורתית כולה, מזועזעים מפשע השנאה שכוון כלפי חברינו וחברותינו הרפורמים, והתגלה הבוקר על קירות בית הכנסת "רענן" ברעננה.

הבוקר הגיעו חברי הקהילה הרפורמית "רענן" לבניין בית הכנסת וגילו על קירות המבנה את הציטוט מהמדרש "לעולם אין השכינה זזה מכותל מערבי", הפניה לשני  פסוקים מספר עובדיה פרק א- פסוק י"ח "וְהָיָה בֵית-יַעֲקֹב אֵשׁ וּבֵית יוֹסֵף לֶהָבָה, וּבֵית עֵשָׂו לְקַשׁ, וְדָלְקוּ בָהֶם, וַאֲכָלוּם; וְלֹא-יִהְיֶה שָׂרִיד לְבֵית עֵשָׂו, כִּי יְהוָה דִּבֵּר." ופסוק כ"א "וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן, לִשְׁפֹּט אֶת-הַר עֵשָׂו; וְהָיְתָה לַיהוָה, הַמְּלוּכָה."

מראות אלו אינם זרים לקהילה הרפורמית והקהילה המסורתית הוותיקה. זו לא הפעם הראשונה שקהילות אל מקבלות מסרי שנאה, אך הפעם על האיום למימדים ממשיים ומוחשיים. לצד הגרפיטי הונחה סכין ונרשמו שמותיהם הרב גלעד קריב והרב ריק ג'ייקובס, מנהיגי התנועה הרפורמית בישראל ובעולם; וענת הופמן, מנהלת יו"ר נשות הכותל. על הסכין עצמה נכתב חלק מציטוט מהלכות רוצח ושמירת נפש של הרמב"ם. "המינים, והם עובדי עבודה זרה מישראל, או העושה עבירות להכעיס, אפילו אכל נבילה או לבש שעטנז להכעיס, הרי זה מין, והאפיקורוסין, והן שכופרין בתורה ובנבואה מישראל-מצוה להורגן".

אנו מזועזעים אך לא מופתעים. מי שעוקב אחרי התבטאויות נבחרי הציבור שלנו, יודע שהפשע כלפי קהילת רענן הבוקר לא נוצר יש מאין. כאשר חברי כנסת יוצאים מהחדר כאשר נציגי התנועה הרפורמית והתנועה המסורתית נושאים דברים, כאשר שר מוציא דיבת קהילה מעל הדוכן במליאת הכנסת, כאשר סיעות מגישות הצעות חוק המדברות בגלוי על זרמים יהודיים כ"כתות" וכשהרב הראשי של ירושלים מסית נגד ובגלוי ללא שום גינוי – הכתובת על הקיר.

אנו קוראים לממשלת ישראל למלא את הדין עם הפורעים ולממשלת ישראל לגנות את האירוע בצורה שאינה משתמעת לשני פנים, ממש כפי שהיו מגנים כל תקיפה על כל בית כנסת אחר בעולם.

דמינו לא יותר!

וְזָרְחָה לָכֶם יִרְאֵי שְׁמִי שֶׁמֶשׁ צְדָקָה וּמַרְפֵּא בִּכְנָפֶיהָ (מלאכי ג כ)

שואלי פסט, יו"ר התנועה המסורתית

יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית

רקפת גינסברג, סמנכ"ל התנועה המסורתית

 

הרב מאוריסיו בלטר, נשיא-עמית כנסת הרבנים

הרב דובי חיון, נשיא-עמית כנסת הרבנים

הרב אנדי סאקס, מזכ"ל כנסת הרבנים

דילוג לתוכן